Wordt onderstaande nieuwsbrief niet correct weergegeven?
Bekijk de nieuwsbrief dan via deze link: http://www.sjoert.nl/newsletter/vl.php?letter=0606783f39636343cdbc6ec3e1970da9

   



jaargang 8, nummer 6
 
       
   
Agenda trainingen open inschrijvingen voorjaar 2016

 

Als docent steviger voor de klas 23 mei en 8 juni
Verbindend leidinggeven 9 maart en 30 maart
Opleiding tot zorgcoördinator Najaar 2016
Pesten is uit! 24 maart en 7 april
Proeverij van aspecten uit de opleiding tot docent coach | collega coach 7 april
Opleiding tot sociale vaardigheids-, faalangst- en examenvreestrainer 12 april, 21 april, 10 mei, 18 mei, 27 mei en 6 juni
Ontspannen presenteren met meer zelfvertrouwen! 12 april en 16 mei
Effectief mentoruur verzorgen, zo doe je dat! 13 april

 

Als docent steviger voor de klas! Wie wil dit nou niet?

Deze scholing is gericht op het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten in de klas en het scheppen van een goed en veilig leerklimaat. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere je eigen uitstraling als leraar, de invloed van non-verbale communicatie, herkennen en erkennen van de persoonlijke kwaliteiten als leraar en excelleren binnen de vijf rollen van de docent. De scholing is zeer geschikt voor beginnende docenten, docenten met 1 tot 3 jaar ervaring , maar ook voor de ervaren docent die wil reflecteren op zijn rol als docent onder leiding van een ervaren trainer. 

Voor meer informatie, data, kosten en inschrijving klik hier

Opleiding tot sociale vaardigheids- faalangst- en examenvreestrainer

Op 12 april start de zes-daagse opleiding tot sociale vaardigheids-,faalangst- en examenvreestrainer.
Wil jij opgeleid worden om volgend schooljaar een training te kunnen geven aan leerlingen, geef je dan nu op!

De opleiding is vooral gericht op het ontwikkelen van vaardigheden als begeleider/trainer en het kunnen omgaan met groepsprocessen in het trainen van groepjes leerlingen met sociaal onhandig gedrag, faalangst of stress voor examens.

Ook krijg je handvatten hoe je binnen passend onderwijs de sociale veiligheid naar een hoger niveau kunt brengen en leerlingen in een veiligere leeromgeving te laten leren. Hoe help je leerlingen op te komen voor zichzelf, Nee te zeggen en het pesten te laten verminderen en misschien wel te voorkomen? 

Bert van der Neut zegt in een artikel 'Wil je passend onderwijs op een school een kans geven, dan is het cruciaal om eerst de sociale veiligheid naar een hoger niveau te brengen. Doe je dat niet, dan zullen leerlingen in sociaal onveilige groepen nog nadrukkelijker hun eigen veiligheid regelen.
Om de sociale veiligheid in een groep doelbewust te verhogen van niveau 2 naar niveau 3 is het belangrijk om het instrumenterium te vergroten waarmee de leerkrachten dit kunnen bereiken.'
Voor informatie over de vier fasen van groepsontwikkeling & niveaus van sociale veiligheid
klik hier (Bron: M5 voor meer sociaal veilige scholen)

De opleiding wordt gegeven door Herberd Prinsen bij Regardz La Vie in Utrecht.
Voor meer informatie, data, kosten en inschrijving klik hier

Niet alleen Rotterdam wil 'goede' docenten!

De gemeente Rotterdam trekt miljoenen euro's uit om leraren over te halen zich in de stad te vestigen. De inzet is om de beste leraren van het land naar Rotterdam te krijgen om zo de achterstanden in het onderwijs aan te pakken en het lerarentekort op te lossen.

Maar iedere school wil toch de beste leraren voor zijn leerlingen en geen lerarentekort meer hebben? Zoals de Algemene Onderwijsbond zegt: 'De realiteit is dat een deel van de leraren binnen vijf jaar afhaakt'.  Is het niet belangrijker om te kijken hoe je deze leraren binnen de school kunt houden? Wat je hen aan extra scholing en coaching kunt bieden om het vak leuk te houden en zich in te blijven zetten voor de toekomst van de leerlingen? Te onderzoeken waarom leraren na vijf jaar afhaken?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor scholing en coaching. Scholing kan op vakgebied en natuurlijk op je eigen ontwikkeling als docent. Hoe pas ik de vijf rollen van de docent toe in mijn lessen? Hoe zorg ik er voor dat mijn leerlingen gemotiveerd blijven? Hoe kan ik ze inspireren? Welke handvatten heeft mijn team nodig om met elkaar te kunnen samenwerken en gebruik te maken van elkaars talenten? En natuurlijk op het persoonlijk vlak blijft ontwikkeling een must. Waar kan ik terecht als ik niet meer lekker in mijn vel zit? Bij wie kan ik mijn verhaal kwijt? Wat zou het mooi zijn als ik dan bij een Collega-Coach kan aankloppen voor hulp.

Voor alle bovenstaande vragen heeft HPC een aanbod. Ben je geïnteresseerd in verschillende scholingen en coaching en wil je hierover met ons van gedachten wisselen, schroom niet en maak een afspraak. Voor meer informatie verwijzen we jou graag naar onze website klik hier

Voor artikel over Rotterdam komt met bonussen voor leraren klik hier

Begeleiden van zorgleerlingen

Sinds de invoering van passend onderwijs worstelen leerkrachten van de basisschool en docenten uit het voortgezet onderwijs met het gedrag van de zorgleerlingen die zij in de klas hebben gekregen. Ze weten niet zo goed hoe je nu het beste met deze leerlingen om moeten gaan. Wat hebben deze leerlingen nodig om het te redden in de klas? Hoe kan ik mijn aandacht als docent goed verdelen, zodat alle leerlingen passende aandacht krijgen? Deze en andere vragen hebben vaak te maken met het organiseren van een goed klassenmanagement. Hoe kan je de vijf rollen van de docent goed inzetten? Welke invloed heeft jouw eigen gedrag op de leerlingen? Ben je op zoek naar antwoorden op deze vragen en heb je geen tijd of zin om een lange opleiding te volgen, dan is de training 'Beter klassenmanagement met de vijf rollen van de docent'  iets voor jou. Voor meer informatie over deze ééndaagse klik hier 



 
      © 2015 HPC abonnement wijzigen